Prvi baterijski vlak u Hrvatskoj pušten u promet

Prvi baterijski vlak u Hrvatskoj pušten u promet

U promet je danas pušten prvi baterijski vlak u Hrvatskoj, čime je ostvaren značajan iskorak prema održivijem i ekološki prihvatljivijem željezničkom prijevozu. Na prvoj vožnji baterijskog vlaka sudjelovali su potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR - Elektroindustrije Gordan Kolak sa suradnicima.

Baterijski vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (NPOO). U sklopu projekta u svibnju je u promet pušten i elektrobaterijski vlak koji redovno vozi na relaciji Zagreb - Bjelovar - Zagreb, a projekt uključuje i izgradnju šest punionica u kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe.
 
"Drago mi je što danas svjedočimo putovanju prvog baterijskog vlaka proizvedenog u Hrvatskoj, još jednom velikom iskoraku domaće industrije. Vlak je proizvela tvrtka KONČAR, a projekt je financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, čime nastavljamo značajan investicijski ciklus u modernizaciju željezničke infrastrukture i voznog parka“, istaknuo je potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butković.
 
HŽ Putnički prijevoz danas ima 68 novih vlakova, od kojih je 40 isporučeno u posljednje četiri godine, a u tijeku je i nabava još 21 novog vlaka, uključujući dodatne baterijske i elektrobaterijske. Novi baterijski vlak, s autonomijom od oko 200 kilometara, vozit će na neelektrificiranim prugama, a od prosinca će voziti u Splitu i okolici.
 
Vrijednost projekta iznosi više od 17 milijuna eura
 

Ministar je naglasio da vrijednost ovog projekta iznosi više od 17 milijuna eura, a on je dio šireg ulaganja u željeznički sustav.
 
„Glavni projekti na koridorima financiraju se iz europskih fondova, dok se obnova lokalnih i regionalnih pruga financira iz zajma EIB-a. Među najvećim ulaganjima je i projekt Dugo Selo - Novska vrijedan više od 600 milijuna eura, a do kraja godine bit će dovršena pruga Zagreb - mađarska granica, čime ćemo imati potpuno obnovljenu i moderniziranu dionicu", kazao je Butković.
 
Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić rekao je da puštanje u promet prvog baterijskog vlaka označava prekretnicu prema održivoj budućnosti jer će ovakvi moderni i zeleni vlakovi zamijeniti stare dizelske vlakove u narednom razdoblju.

„Kako bi željeznički prijevoz bio konkurentniji i održiviji, nastavljamo s nabavom vlakova za neelektrificirane pruge. Do kraja godine u promet ćemo pustiti još dva nova dizel-motorna vlaka, a tijekom 2026. na pruzi Zagreb - Split vozit će šest novih komfornih hibridnih vlakova“, dodao je Ukić.
 
Važan iskorak za domaću industriju i održivu mobilnost
 
Predsjednik Uprave KONČARA Gordan Kolak naglasio je da prva vožnja baterijskog vlaka u redovnom putničkom prijevozu predstavlja važan iskorak za domaću industriju i održivu mobilnost.
 
„Projekt je rezultat znanja, inovativnosti i predanosti naših stručnjaka, čime konkretno doprinosimo zelenoj tranziciji i modernizaciji željezničkog prijevoza“, poručio je.
 
Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a.
 
Nakon današnje prve vožnje, baterijski vlak nastavit će voziti na relaciji Virovitica - Bjelovar - Virovitica, a koristit će se i za ispitivanje punionica koje su u završnoj fazi izgradnje. Nakon puštanja u rad punionice u kolodvoru Split Predgrađe, što se očekuje sredinom prosinca ove godine, baterijski vlak počet će voziti na relaciji Split - Kaštel Stari - Split.
 
Tehničke značajke baterijskog vlaka
 
Baterijski vlak je dvodijelna niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički i vanjski prostor je pod videonadzorom. U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi).
 
Baterijski vlak ima 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta. U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.
 
Baterijski vlak koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH (maksimalna brzina 120 km/h). Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo na punionicama. Na punionicama baterije se pune do najviše 30 minuta.
 
Izvor: Vlada/MMPI/HŽ Putnički prijevoz d.o.o.

Pisane vijesti